Emberi kapcsolatrendszer, avagy a human network nem is olyan bonyolult?
Az új évezred első évtizedében az interneten egyre jelentősebb szerephez jutnak a közösségi hálózatok. Alapvetően azt a kapcsolati relációt használják ki ezek a hálózatok, hogy egy adott személytől egy másik tetszőleges személyig legfeljebb hat ismeretségen keresztül vezet az út. Lefordítva ezt az összefüggést, bátran állíthatom, hogy az angol királynő ismerősének az ismerősének az ismerősének az ismerősének az ismerősének az ismerőse vagyok. Tehát a világon bárhogy választunk ki két tetszőleges embert, maximálisan hatmélységű ismerősi kapcsolattal az egyiktől a másikig érünk.
Elmélet és gyakorlat
Egy időben és térben strukturált hálózat hírvivő képességét már az adott kor kommunikációs technológiája és mobilizációs adottságai határozzák meg. A hír telefonon, verbálisan, levélként, emailként viszonylag lassú terjedésű, habár direkt irányultsága miatt hatásfoka, mélysége jóval nagyobb.
Elméletileg tegyük fel, mindenkinek a világon van számítógépe és kapcsolódik az internetre, ha valaki információt tesz fel, az ismerősei azonnal továbbadják, ha információt kap, ő továbbítja kapcsolatainak. Milyen gyors lenne az információáramlás, kellenének-e egyéb információs és hírcsatornák. Csak megfelelő, intelligens személyes szűrőre lenne szükség az információk adekvát feldolgozására.
Már majdnem itt tartunk, az előbbi vízió a Facebookban, az utóbbi a Googleban realizálódott. Nagy szerencsénkre e két rendkívül dinamikusan fejlődő információipari óriás egymás konkurense, és egyelőre nem kerül a két funkció egy kézbe.
Egy kis Facebook történet
2004-ben alapították Mark Zuckerberg vezetésével, és ma már több mint 500 millió felhasználója van a világ legnagyobb közösségi oldalának. Az egyes számú színtér, ahol ismerősökkel lehet kommunikálni és megosztani különböző tartalmakat.
Az alapítás a már-már megszokott garázsfejlesztői sztori: egy fiatal egyetemista elkészített egy weblapot Harvardon tanuló egyetemistáknak, hogy ismerkedjenek és értékeljék egymást. Az oldal rövid időn belül elterjedt a többi egyetemen, majd azon kívül is. A terjedés dinamizmusára jellemző, hogy az első százmilló felhasználót négy év alatt gyűjtötték, de az utóbbi fél évben már több mint százötvenmillió új felhasználót regisztráltak.
Hazai helyzetkép
Sokáig a hazai pályán piacvezető Iviw közösségi portál dominanciája megszűnt 2010-ben, és jelenleg Magyarországon is a Facebook az elsőszámú befutó. Az utóbbi időben nálunk a felhasználói bővülés a harmadik Európában. 27%-os növekedés tapasztalható három hónap alatt. A trend erősödését segíti a Social Network film is.
A Facebook trendi és az ismerősök gyűjtése cool!!
Nagy divat egésznap a Facebookon lógni, lájkolni az ismerősök tartalmait, hozzászólni, beszólni. A fiatalabb generáció szakadatlan versenyben gyűjti az ismerősöket, barátokat. Természetesen ez a trend tapasztalható a többi felhasználónál is. Az internet használat ebben a Facebook nyújtotta világban kezdődik és végződik. Végeredményben megtalálható itt minden divatos szolgáltatás, chat, fotó és videó megosztás, hírcsatornák integrációja és az egyre bővülő külső fejlesztők által készített alkalmazások sora. Készíthetünk személyes, céges, márka, rajongói, közösségi és hobbi oldalt. Tehát aki akar, és tud, létrehoz akár több típusú oldalt, hogy ismertté és népszerűvé tegye termékét, szolgáltatását, közösségét, hobbiját, vagy éppen saját magát. Tegyük meg mi is, hisz kárunk nem származik belőle.
Mi a haszna a Facebooknak ebből a rengeteg ingyenes szolgáltatásból?
Amint a szédületes felhasználói számot meglátjuk, máris pöröghet az agyunk, hogy hirdetéseinkkel hány látogatót tudnánk elérni. Igen, ezt meg kell fizetni, ez végső soron a Facebook bevételtermelő motorja, és pénzügyi eredményeiket látva, ez egy nagyon kifizetődő hajtóerő.
A bevonzott vállalkozások, márkák, és szervezetek közvetlenül a szociális hálózaton maradva csak a hirdetési lehetőséget megfizetve tudnak újabb tetszésnyilvánítókat szervezni, akik ezáltal a hírfalukon információ felvevővé vállnak, és felkeresik a fogyasztásra szánt ajánlatokat.
Ez persze ekkora volumennél számolva csillagászati bevételeket eredményez.
Hasznos-e nekem a Facebookos jelenlét?
Kezd értékmérővé válni, hogy a kérdéses vállalkozás, termék, vagy szervezet fent van-e egyáltalán a Facebookon, de már szemfülesebbek az aktivitásra is kényesek. Tehát nem elég elkészíteni, hanem állandó friss tartalommal is kell tölteni a profilt.
Fontos irányszám az ismerősök, vagy tetszés nyilvánítók száma is, ugye ha ez túl alacsony, nagyon kiábrándító. Persze minden kezdet nehéz.
Alapszabály:
- Ne küldjük el véletlenül sem saját honlapunkról a Facebookra a látogatóinkat. Sok divatos kütyüt építhetünk a lapunkba a Facebook kínálatából, de megéri-e az épp nálunk nézelődő figyelmét átirányítani?
- A facebookos lapunkról a lehető legtöbb ismerőst húzzuk át érdekes híreinkkel, ajánlatainkkal a saját lapunkra, végső soron itt már információs konkurencia nélkül tudjuk meggyőzni a vendéget szolgáltatásunk, termékünk kiválóságáról.
Ja kérem, kinek van erre energiája
Általában ez nem sok extra erőfeszítést kíván. A tudatos honlapok két, három naponta bővülnek valamilyen új híranyaggal, és ez felkerül hírcsatornájukra is. A Facebookon nem egy hírcsatorna feldolgozó alkalmazást találhatunk, ami a honlapunkra kikerülő híreinkkel frissítheti a facebookos hírfalunk tartalmát is.
Így két legyet üthetünk egy csapásra:
- A Google értékes tartalmat tud indexálni, és az organikus találati listáján helyezés javulást tapasztalhatunk.
- Friss tartalomhoz jut a Facebook lapunk is.
Az igazság az, hogy csak automatán nem működik egy facebookos oldal, azért személyes reakciókat elvárnak, hogy ne lógjon ki a lóláb. Tehát energiát kell befektetnünk a szemlélyes jelenlétre közvetlen, vagy közvetett munkával.
Ehhez kívánok sok erőt és odafigyelést, mert így juthatunk csak apró előnyökhöz versenytársainkkal szemben.